Monday, August 17, 2009

Perjuangan Baharu Bermula




Tenang sungguh air laut meskipun ombak silih berganti. Laut dan pantai memang menjadi kegilaan aku. Kegemaranku itu diterapkan kepada suami dan anak-anak. Maka setiap kali waktu berlibur tiba, sudah tentu pantai akan menjadi pilihan utama. Anak-anak begitu riang bermain di gigi air. Menyaksikan kegembiraan mereka, hatiku turut merasa puas meskipun ketika itu hatiku sedang memikirkan tentang peluang yang sedang menanti di hadapan mataku ini. Jika dicongak dengan tangan, aku baharu diperkenalkan dengan perniagaan itu

"Mahu atau tak mahu? Mahu atau tak mahu?" perkataan itu asyik mengganggu mindaku meski ketika itu aku, suami dan anak-anak sedang menikmati suasana indah Pantai Tanjung Bidara. Anak-anak bermain seolah-olah tidak ada sesuatu pun yang boleh merosakkan alam permainan mereka. Aku dan suami membiarkan anak-anak dengan dunia mereka. Aku juga mahu masuk ke dalam dunia ku sendiri sambil menikmati keindahan segala isi alam di pantai tersebut. Terkadang, aku seakan mahu sang burung, sang camar atau sang ketam yang terkedik-kedik berlari-lari di pasir nan putih, datang membisikkan keputusan itu ke dalam mindaku.

"Ah...semua itu tidak mungkin berlaku?" Khayalanku berkata-kata. Tetapi yang nyata, aku harus segera berlari mendapatkan sesuatu jika mahu keputusan yang sangat bagus.
Antara percaya dengan tidak, semuanya aku perolehi dengan mudah dan cepat.

Petang itu, segala isi pantai seakan berbisik sesuatu kepadaku. Semangat untuk berjaya semakin berkobar-kobar. "Kalau inilah langkah pertama untuk aku berjaya, kenapa aku harus menolaknya." Kata-kata itu membuat aku tersenyum. Suamiku memandang aku dengan wajah yang sama. Tidak sabar rasanya mahu menterjemahkan keputusan itu. Mentari cerah mula menyinari seluruh hidup aku sekeluarga. Pantai kutinggalkan dengan hati penuh makna.

No comments: