Saturday, August 22, 2009

Wajah Ramadhan




Sudah enam tahun mak meninggalkan kami dan Ramadhan ini adalah Ramadhan ke tujuh berpuasa tanpa mak. Ah…terasa begitu kehilangan mak. Melihat wajah abah yang sugul, sudah tentu kenangan mak telah kembali menerawang ke dalam fikirannya. Kasihan sekali. Aku dan adik beradik cuba sedaya upaya untuk menggembirakan hati abah. Cuma apa yang tersirat di dalam hatinya, hanya abah sahaja yang tahu.

Kawasan perkarangan rumah sudah kembali sibuk. Seawal jam tujuh pagi, beberapa orang pekerja yang diupah memasak bubur lambuk, makanan wajib yang dimasak untuk diagihkan percuma kepada seluruh penduduk kampung dan kawasan sekitarnya sudah mula menyediakan bahan dan memasak. Meskipun mak tiada lagi, aktiviti Ramadhan di rumah masih berjalan seperti biasa.

Sudah tentu petang nanti, berduyun-duyun peminat bubur lambuk beratur di perkarangan rumahku. Kemeriahan makin terasa bila bau aroma bubur yang dimasak menusuk ke deria bauku. Anak-anak entah ke mana menghilang. Mungkin di hadapan rumah menyaksikan persiapan memasak bubur lambuk. Petang nanti aku berhajat untuk berbuka bersama ibu mertua di kampung suami.

Ramadhan kali ini ada harapan baru untuk sebuah perjalanan yang baharu dalam hidupku sekeluarga.

No comments: